El futur de la zona agrícola del Prat, en perill | La Riuada

Els camins de la Bunyola i la Marina són especialment concorreguts per endinsar-se en el Delta camí de la platja. Segurament moltes persones que els gaudeixen no saben que bona part dels terrenys agrícoles i paisatges naturals que es troben entremig d’aquests camins podrien desaparèixer en un període no molt llarg de temps. La 2ª fase de l’ARE Eixample Sud que preveu la construcció de 1.200 habitatges en els terrenys ubicats entre la part de llevant del barri de la Barceloneta i el riu Llobregat, i la construcció de la carretera de connexió port-aeroport que travessaria la zona agrícola a pocs metres, amenacen el futur d’aquest espai.

 

Es reactiva la 2a fase de l’ARE Eixample Sud

Un dels principals afectats per l’ARE és la família de Cal Peret del Serra, la primera masia que trobem entrant des de Carretera Marina i que durant molts anys va lluir una pancarta promocionant els pollastres Raça Prat. En Joan Parés explica com des del s.XIX cinc generacions de la seva família han viscut en aquella masia. “A nosaltres ens foten fora. Potser la masia no l’acaben enderrocant i se la queda l’Ajuntament, però sigui per expropiació o dins d’un pla haurem de marxar”. Tot i ser un mas del s.XVII i estar protegida dins del catàleg de patrimoni la possibilitat d’enderroc és molt gran, sense anar més lluny a la 1ª fase de l’ARE va anar a terra Cal Costelleta Petit i properament serà el torn de Cal Pau Pi, totes del s.XIX. El Prat té el trist rècord d’haver enderrocat 25 masies en els darrers 23 anys.

Els de Cal Peret del Serra s’han negat a entrar en la Junta de Compensació que es va constituir el passat març de 2014 entre diversos propietaris i que encapçala Lluís Barba, cap d’urbanisme de l’Ajuntament. Aquest organisme depenent del Consorci del Prat Nord s’entén com una “entitat urbanística col·laboradora” per facilitar el desenvolupament de l’ARE i només es pot constituir si un 60% dels propietaris en són favorables. En cas contrari el procediment per aplicar l’ARE no seria de “col·laboració” sinó “d’expropiació” com es preveu en l’ARE Ronda Sud-Aeroport. Parés lamenta que “els únics que no volem som nosaltres i un parell més, la resta estan d’acord en vendre-s’ho.”

Propietaris favorables a l’ARE

Mª Àngels Codina, membre de la Junta, explica que “l’ARE no el tries, la Generalitat l’aprova i estàs t’agradi o no t’agradi”. Els objectius que tenen com a Junta són: “defensar els nostres interessos, fer la reparcel·lació i consolidar la propietat inscrivint-la en el registre.” Per això han reactivat el procés de reparcel·lació de terrenys rústics a urbans “per si algú volgués construir en un futur” i perquè “un cop queda inscrit en el registre ja no t’ho poden tocar”. Per ella l’ARE no es tirarà enrere, tot i així pensa que el projecte no és imminent i que això “dependrà del mercat, la demanda i els promotors que puguin estar interessats”.

Pau Rosell, també membre de la Junta, afirma que: “Si tira endavant els que no estiguin d’acord s’hauran d’afegir tard o d’hora, les despeses de reparcel·lació s’han de pagar entre tots.” Certament, a l’art. 5 de l’edicte de constitució de la Junta s’especifica que els propietaris que no s’incorporin o es neguin a executar el planejament “la seva finca podria ser expropiada o objecte de reparcel·lació” i “el pagament de les despeses d’urbanització” es farien adjudicant a la Junta finques de la seva propietat fins cobrir despeses.

Rosell està d’acord amb l’ARE: “prefereixo vendre com urbanitzable que mantenir-ho mort com agrícola”. Segons ell la clau està en que els pagesos del Prat ho estan deixant, com va haver de fer ell mateix fa uns anys. Es queixa de la manca d’ajudes al sector, les excessives despeses, el poc pes de la cooperativa, i en resum d’un treball “molt esclau amb moltes hores de treball i perdre diners”.

Parés, tot i ser el principal afectat entén certs casos: “Hi ha gent gran amb terrenys que ningú treballa, els fills no es dediquen a fer de pagès. Si els prometen diners, està clar, s’ho treuen de sobre, tindran calers i un pis pel fill.” El problema està en que aquest no és el seu cas: “La meva família es vol quedar. És casa seva, on són feliços i estan bé. Volen continuar amb els pollastres, conreant el camp i vivint de la terra”. No entenen que sent la única família que habita dins l’àrea estiguin obligats a marxar, ni tampoc la suposada demanda d’habitatges i precisament allà “quan al Prat Nord hi ha un espai enorme on edificar i on no molestarien a ningú”. Per ell:“La única solució és que això quedi congelat, la Generalitat recapaciti i aturi l’ARE”.

Una carretera de quatre carrils pel mig dels camps

El Pla Director de l’ARE Eixample Sud diu que a la zona “no concorren importants valors naturals, paisatgístics, arqueològics, històrics o culturals”. José Garcia, vicepresident de DEPANA, contràriament argumenta que “tots aquests valors són presents per qualsevol que observi el terreny”. La seva entitat va presentar el passat 22 de maig un recurs contra la modificació del pla urbanístic de l’ARE en haver-se aprovat sense avaluació ambiental. L’entitat considera que estan obligats “no només per aquests valors” sinó també “en estar dins d’una àrea IBA (Important Bird Area) i en haver envaït zones del Parc Agrari amb una protecció especial”.

Una de les coses més rellevants segons Garcia és que en el pla director d’aquest ARE “no s’esmenta en cap moment que a uns 150 metres al sud es construirà una autovia de 4 carrils. Entre aquesta i l’ARE, 15 hectàrees conreades quedaran segregades de la zona agrícola, fent-les inviables”. Aquesta carretera prevista de la que parla és la connexió del vial port-aeroport provinent del nou pont en construcció sobre el riu i que travessaria la zona agrícola de banda a banda.

Sense informació

Una de les masies que quedaria dins d’aquesta zona intermitja seria Can Bonic, tant a ells com a la veïna masia de Cal Senyoret, l’aturada del projecte en aquests anys els havia fet despreocupar-se. El propietari de la primera Enric Dalit ho confirma : “Hi va haver una etapa que semblava que era imminent, pensaves que en pocs anys ho fotrien tot, després la veritat és que ha estat 6 anys parat, però sembla que ho estan reactivant”. De moment ningú els ha informat, queden fora de l’ARE i l’única evidència que tenen és que el pont de la carretera s’està construint i antics rumors de fa anys de que potser la soterraven. Res precís. Dalit es malfia: “De moment no ens afecta l’ARE però amb aquest Ajuntament no saps mai el que t’afectarà. Abans teníem 3 o 4 finques i ara només ens en han deixat una. Estem en un país on amb nosaltres foten el que volen”.

Segons Garcia, la combinació de l’ARE i la carretera farà que “el total del sector afectat sumi unes 45 Ha que suposa una tercera part de l’últim sector agrícola de la Marina del Prat”. Un espai que ja va reduir-se espectacularment amb les ampliacions de port, aeroport i el desviament del riu. Aquest, junt amb la zona de la Ribera, és la darrera zona on es mantenen masies habitades, camps de conreu en actiu i reserves naturals, tot allò que durant segles ha caracteritzat el Delta i que avui li dona valor. L’execució de les infraestructures previstes no semblen evidents, queden anys per veure l’ARE i la carretera construïdes, però avui mateix s’estan planificant obres i prenen decisions que hipotequen el seu futur i poden deixar la porta oberta a la seva desaparició irreversible.

El fracàs de les ARE a Catalunya

Les ARE (Àrea Residencial Estratègica) van ser impulsades pel govern del tripartit l’any 2008 amb l’objectiu de reactivar el sector immobiliari i satisfer una teòrica demanda d’habitatge. El decret preveia crear entre 2009-2012 uns 100 eixamples nous amb 90.000 pisos, la meitat de caràcter protegit, construïts per promotors públics i privats, i gestionats per consorcis formats entre els ajuntaments i la Generalitat. El cost de redacció dels plans urbanístics i estudis d’impacte ambiental va ser de més de 25 milions d’euros.

Els efectes de la crisi econòmica i l’esclat de la bombolla van suposar que de les 73 ARE impulsades a Catalunya actualment totes s’hagin suspès o s’estiguin revisant, excepte les de l’Hospitalet i el Prat que continuen endavant. Diverses associacions del camp de Tarragona que van aturar via contenciós administratiu els ARE a les seves poblacions, estudien presentar al Parlament una petició per acabar amb la resta en entendre que “les necessitats d’habitatge de la societat són absolutament diferents en plena crisi que en el zenit de la bombolla immobiliària.”

L’excepció pratenca

El Consorci Prat Nord, creat per gestionar l’Eixample Nord aturat des de fa anys, és l’organisme encarregat d’administrar els dos ARE previstos al sud de la ciutat.

L’ARE Eixample Sud ocupa més de 37 Ha. i preveu la construcció de 2.666 habitatges i 30.000 m2 d’activitats comercials. Actualment s’han entregat només 78 pisos de la 1ª fase a la zona entre Les Palmeres i les Cases de la Seda, i s’estan construint 240 més promoguts per l’immobiliària Vèrtix, xifres molt allunyades dels 1.400 planejats en aquesta zona. Aquests són fins ara els únics pisos construïts dels 90.000 previstos a totes les ARE d’arreu de Catalunya. La 2ª fase d’aquest ARE, que s’ha començat a reactivar i analitza aquest article, és la que afecta la zona agrària entre Onze de Setembre, la Barceloneta i el riu Llobregat.

El segon ARE denominat Ronda Sud-Aeroport, ocuparia 8,5 Ha. al sud de La Granja i Sant Cosme, preveu 776 habitatges i 10.000 m2 d’activitats comercials, però la seva execució encara és una incògnita.

Mitjançant El futur de la zona agrícola en perill.

Veure també

Salvem la zona agrícola del Prat!

La “zona zero” de l’Eixample Sud del Prat

Comença l’enderroc de la masia de Cal Pau Pi | La Riuada

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s